środa, 13 czerwca 2012

Sezon na szparagi! (Przepis na kotleciki z kaszy jaglanej i szparagów)

W tym roku prawie przegapiłam sezon na szparagi, którego pełnia wypada w maju! I żałuję ogromnie, bo szparagi uwielbiam. Przede wszystkim podane tradycyjnie: z młodymi ziemniaczkami posypanymi koperkiem i szklaną zsiadłego mleka (ach, przypominają mi się czasy, kiedy moja babcia podawała zsiadłe mleko w miseczkach i było ono tak gęste, że można je było kroić nożem). Pozostałą część zaś wykorzystałam do zrobienia kotlecików. W takiej postaci jadłam je pierwszy, ale pewnie nieostatni raz. 

Wiem, że kotleciki z kaszy jaglanej podawane są w wielu przedszkolach, gdzie stawia się nie tylko na edukację, lecz także zdrowe żywienie. Kasza jaglana bardzo często towarzyszy w kuchni i mi, gdyż stanowi ona świetny produkt bazowy. Sprawdza się zarówno w sałatkach, jak i jako składnik nadzienia do gołąbków, z suszonymi owocami i miodem można ją jeść na śniadanie, na kolację zaś zaserwować zapiekaną z warzywami. Sama ma neutralny, lekko orzechowy smak, świetnie natomiast wydobywa smak innych składników - w duecie ze szparagami właśnie okazała się strzałem w dziesiątkę!



Dlaczego zaś warto jeść szparagi? Bo świetnie smakują, ale nie tylko! Przede wszystkim są źródłem wielu witamin i pierwiastków, wzmacniają serce, jelito cienkie, śledzionę i nerki. Kolejna dobra wiadomość jest taka, że szparagi są warzywem niskokalorycznym, co jest szczególnie istotne w obliczu coraz częstszej otyłości, także występującej u dzieci. A zatem: jeśli jeszcze nie zaopatrzyliście się w szparagi, biegnijcie na zakupy, to ostatni moment!



Składniki:
1 szklanka kaszy jaglanej
ok. 6 zielonych szparagów
1 marchewka
1 cebula
1 ząbek czosnku (niekoniecznie)
1 jajka
bułka tarta razowa lub otręby pszenne albo orkiszowe
oliwa z oliwek
sól

Sposób przygotowania:
Kaszę gotujemy w dwóch szklankach wody, studzimy. Kroimy ugotowane w osolonej wodzie szparagi. Na oliwie z oliwek szklimy cebulę i czosnek, dodajemy startą na grubych oczkach marchew. Łączymy z kaszę jaglaną i jajkami. Gdy masa będzie za rzadka, dosypujemy bułki tartej lub otrębów. Kotleciki można usmażyć na patelni, jednak o wiele zdrowsze i mniej kaloryczne będą upieczone w piekarniku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz